Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak złożyć wniosek o pożyczkę z urzędu pracy? Wyjaśniamy krok po kroku

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Christin Hume/ Unsplash.com
Mikroprzedsiębiorcy, w tym osoby samozatrudnione, mogą ubiegać się o pożyczkę z powiatowego urzędu pracy. Pomoc jest przyznawana na pokrycie bieżących kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Pożyczka w kwocie do 5000 zł jest udzielana na wniosek przedsiębiorcy. Osoba, która się o nią ubiega, powinna przedstawić w urzędzie odpowiednią dokumentację. W jej skład wchodzą:

Wniosek o pożyczkę krok po kroku

Wniosek o pożyczkę do 5000 zł można złożyć drogą elektroniczną, przez stronę Publicznych Służb Zatrudnienia, korzystając z elektronicznej skrzynki podawczej, bezpośrednio w urzędzie lub korespondencyjnie.

- Najprościej wniosek składa się drogą elektroniczną przez stronę praca.gov.pl lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą. W obu przypadkach wymagany jest podpis elektroniczny lub posiadanie profilu zaufanego. Zachęcamy do takiej formy składania dokumentów, bo daje gwarancję szybkiego rozpatrzenia wniosku. Można również złożyć wniosek w wersji papierowej w siedzibie urzędu lub przesłać pocztą tradycyjną – wyjaśnia Janusz Wiczkowski, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Bytowie.

Dokumenty wnioskodawcy muszą wpłynąć do urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Pożyczka ma charakter jednorazowy, toteż nie powinni wnioskować o nią przedsiębiorcy, którzy już otrzymali wsparcie. Pozostałe osoby mogą postępować zgodnie z instrukcją.

- Aplikowanie o pożyczkę jest obecnie stosunkowo proste, zwłaszcza za pośrednictwem serwisu praca.gov.pl. Na portalu znajdziemy dwustronicowy druk wniosku, formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, a także umowę. Korzystając z internetowej platformy, wypełniamy jedynie dwa pierwsze dokumenty, zaś druk umowy pozostawiamy niepodpisany. Po uzupełnieniu całej dokumentacji należy podpisać wniosek podpisem ePUAP lub podpisem kwalifikowanym, a następnie wysłać do urzędu pracy – mówi Łukasz Iwaszkiewicz z Gdańskiego Urzędu Pracy.

Do kiedy można wnioskować o pożyczkę?

Niektórzy zastanawiają się, kiedy ulegnie wyczerpaniu pula środków przeznaczonych na pożyczki. Urzędnicy uspakajają jednak, że nie otrzymują żadnych sygnałów, jakoby ta forma wsparcia miała zostać wstrzymana. Pożyczki do 5000 zł są udzielane w trybie ciągłym i może się o nie starać każda mikrofirma (w tym osoba samozatrudniona), która nie otrzymała dotychczas tego typu pomocy.

- O przyznaniu wsparcia na chwilę obecną nie decyduje data złożenia wniosku, nie ma także żadnych priorytetów, które faworyzowałyby firmy działające w określonych obszarach czy branżach. Każdy przedsiębiorca, który spełnia ustawowe wymogi oraz złoży kompletną i prawidłowo wypełnioną dokumentację, może liczyć na otrzymanie pożyczki – zapewnia Łukasz Iwaszkiewicz.

Informacji o ewentualnych zmianach można szukać na stronach internetowych powiatowych urzędów pracy lub na stronie praca.gov.pl. Warto także pamiętać o wymogu prowadzenia działalności gospodarczej przed złożeniem wniosku.

- O pożyczkę mogą starać się mikroprzedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą przed dniem 1 kwietnia 2020 r. Firma nie może być zawieszona przynajmniej w jednym z wymienionych dni: 29 lutego 2020 r. lub 31 marca 2020 r., ani w dniu składania wniosku o udzielenie pożyczki – tłumaczy Jolanta Tulkis z Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku.

Co z dotacją na założenie własnej firmy?

Przed wybuchem pandemii osoby bezrobotne mogły ubiegać się o dotację na założenie własnej firmy. Miały także zapewnione wsparcie w postaci szkoleń. Obecnie urzędy pracy wstrzymały nabory wniosków o tego typu pomoc.

- Realizujemy zobowiązania, które powstały przed ogłoszeniem stanu epidemii w Polsce. Trudno powiedzieć, kiedy wznowimy nabór wniosków na tę formę wsparcia dla osób bezrobotnych – podsumowuje Jolanta Tulkis.

Kiedy złożyć wniosek o umorzenie pożyczki?

Udzielane przez urzędy pracy pożyczki mogą być bezzwrotne. Zgodnie z przepisami określonymi w tarczy 3.0, aby pożyczka została umorzona, przedsiębiorca musi złożyć odpowiedni wniosek oraz spełnić warunek prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki.

- Za datę udzielenia pożyczki uznaje się dzień wypłaty środków przez urząd pracy na konto przedsiębiorcy. Przez ten okres działalność musi być aktywna, nie może być zawieszona – podkreśla Jolanta Tulkis.

Wniosek o umorzenie pożyczki stanowi załącznik do umowy. Należy go złożyć do urzędu pracy w ciągu 14 dni od zakończenia 3-miesięcznego obowiązku prowadzenia działalności, Jeżeli firma nie dopilnuje tego terminu, szansa na umorzenie pożyczki przepadnie, a przedsiębiorca będzie musiał zwrócić otrzymane środki wraz z odsetkami.

Sejmowa komisja finansów publicznych zaproponowała, aby projekt tarczy 4.0 (ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych) wprowadził umorzenie pożyczki z urzędu, jeśli zostanie spełniony warunek prowadzenia działalności przez 3 miesiące.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak złożyć wniosek o pożyczkę z urzędu pracy? Wyjaśniamy krok po kroku - Strefa Biznesu

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto